Szukaj

Po wielkich i małych podróżach, odkrywczych i tych mniej ważnych, prędzej czy później każdy trafia do miejsca, które jest mu przeznaczone. Jedni do spokojnego i przytulnego domu, inni do ekskluzywnego apartamentu. Są jednak i tacy, którzy błąkając się między rzeczywistością, a sennością, szukając nieustannie trafiają do hostelu. Zatrzymują się w miejscach mało oczywistych.
Daniel zadzwonił podekscytowany i powiedział, że zaprzyjaźnił się z HELENĄ NOROWICZ, która jest piękna, niesamowita i którą próbuje namówić na sesję. Niebawem udało się i pokazał nam czarnobiałe portrety.

– Zróbmy jakiś fajny projekt, taki nasz, może będzie z tego materiał na kalendarz – zaproponował D.
Przysłał kolejne zdjęcia – ROBERTA SZCZEPANIKA – karła. Robert nie znosi słowa niskorosły. I Hiroakiego Murakami – aktora japońskiego pochodzenia.

A my zobaczyliśmy, że mamy wyjątkowych, nietypowych modeli, innych i powstał pomysł sesji NIEINNI. Za moment okazało się, że D. namawia na udział w projekcie KATARZYNĘ KONIECZKĘ. Zobaczyliśmy jej kostiumy, kilka zdjęć z pracowni w Sopocie i już wiedzieliśmy, że to będzie hostel, HOSTEL NIEINNI.

Rankiem pojechaliśmy do Sopotu na spotkanie z K. Błądziliśmy po niezliczonych pomieszczeniach pracowni, odgadując ich dawne funkcje, znajdując nowe dla nich zadania. Oglądaliśmy, przymierzaliśmy i zachwycaliśmy się kostiumami K., gorsetami, koronami, szyszakami, pośród koronek, zbroi, pierścieni, pośród masy tkanin i przeróżnych materiałów. Wszystko wywoływało kolejne pomysły. HOSTEL NIEINNI stawał się realny, a jednocześnie bardziej i bardziej nierzeczywisty…

Daniel Raczyński – rybniczanin, fotograf, absolwent PWSFTViT w Łodzi. Twórca grupy fotografowie.com zajmującej się produkcją zdjęciową i filmową. Od kreacji po postprodukcję. Od wielu lat portretuje największe gwiazdy kina podczas festiwalu Camerimage. W jego najnowszym projekcie „hostel NIEINNI” występują m.in. Katarzyna Figura, Tomasz Karcz i Helena Norowicz, których zobaczymy na wystawie w holu Galerii Sztuki Rzeczna od 3 stycznia do 21 lutego 2025 r.

Partnerzy projektu:
Canon | United For Models | Silbo | Arctic Paper | Daylight studio

wstęp wolny

Wystawa jest pierwszym efektem działalności Młodzieżowej Rady Galerii, która nie tylko wygenerowała koncepcję, ale również przeprowadziła nabór prac przy wsparciu zespołu Galerii Sztuki Rzeczna.

Nabór typu open call ogłoszono z myślą o młodzieży. Jego temat skupił się na eksplorowaniu motywów słowiańskiego folkloru, ze szczególnym nawiązaniem do Bestiariusza. Zadaniem uczestniczek i uczestników było zobrazowanie mitycznych postaci w formie malarskiej, rysunkowej lub graficznej. Inicjatywa miała na celu zachęcenie do rozwoju zdolności plastycznych młodych osób twórczych, a także pogłębianie ich zainteresowania lokalnym dziedzictwem kulturowym.

Wystawa ukazuje najciekawsze prace wybrane przez jury, w skład którego wchodziły członkinie Młodzieżowej Rady Galerii oraz pracowniczki i pracownicy Galerii Sztuki Rzeczna.

Galeria

Informacje

Data

30.11.2024 — 27.12.2024

Lokalizacja

Galeria Sztuki Rzeczna
Rybnickie Centrum Edukacji Artystycznej
ul. Rzeczna 1, 44-200 Rybnik

Czas zwiedzania

± 0,5 godz:

Produkcja

Galeria Sztuki Rzeczna | Młodzieżowa Rada Galerii

Anna Kloc ANIOŁ_STRÓŻ_IV_RAPHAEL

BEFORE MIDJOURNEY – NOWA WYSTAWA W GALERII SZTUKI RZECZNA OD 22 LISTOPADA!
ZDZISŁAW BEKSIŃSKI, KATARZYNA FOBER, ANNA KLOC

Koncepcja wystawy „Before Midjourney”, dosłownie tłumaczonej na: „przed dostępem do darmowej (od 2024 roku) wersji najpopularniejszej aplikacji bazującej na sztucznej inteligencji, która z wprowadzonych fraz tekstowych generuje obrazy” zbudowana jest wokół zagadnienia środowiskowych, społecznych i etycznych konsekwencji wykorzystywania sztucznej inteligencji w amatorskiej i profesjonalnej aktywności artystycznej. Ale przede wszystkim wokół takich pojęć jak oryginalność, autentyczność, talent, fizyczne doświadczanie.

Brak jasnej legislacji w kontekście prawa autorskiego do treści wytworzonych przez AI, ale też tych, z których algorytmy się uczą; rezygnowanie z nauki i doskonalenia rzemiosła oraz brak elementarnych podstaw w zakresie edukacji artystycznej – teoretycznej i praktycznej -twórców młodego pokolenia, to tematy, o których chcemy dzisiaj trochę pomyśleć, bo jutro będą coraz mocniej kształtować nasze otoczenie wizualne.

Na wystawie „Before Midjourney” pokazujemy reprezentatywne fragmenty twórczości polskich autorek i autorów, których obrazy/obiekty powstały bez użycia AI, ale ich estetyka jest jedną z najchętniej trenowanych przez sztuczną inteligencję. Punktem wyjścia do ustawienia ekspozycji był pomysł nawiązania w minimalistyczny, abstrakcyjny sposób do ścieżek PCB w procesorach. Kiedy wpiszemy w wyszukiwarkę hasło „AI graphic symbol”, pojawiają się przykłady takich graficznych schematów, w nawiązaniu do których zbudowaliśmy geometryczny układ. Niedoskonały, ale scalony. Wspólnym problemem.

Before Midjourney

Na początku był talent.

Talent został powierzony,

talent nie został zmarnowany.

Talent rośnie, rozkwita.

Wypełnia płótna i przestrzenie,

tworzy połączenia,

powiązania, pomosty.

Talent dotyka do żywego,

porusza struny, budzi wrażliwość.

Nazywa rzeczy po imieniu, zaklina czas.

Talent po nas pozostaje.

Before Midjourney to wystawa o przeszłości, o tym co jest tu i teraz, i tym co nadchodzi.
To zestawienie trzech postaw twórczych będących w opozycji do wciąż pojawiających się
prób marginalizowania znaczenia talentu w sztuce, w obu przestrzeniach życia –
rzeczywistej i wirtualnej. Malarstwo, grafika, rysunek i rzeźba istnieją tutaj w realu,
w konkretnym miejscu i czasie. Zapraszają do zbliżenia na detal bez pikseli i do odejścia
w zastanowieniu. Fizyczność tych prac jest na wyciągnięcie ręki, na linii wzroku. W skali
człowieka, w ludzkiej postawie, artyści stają twarzą w „twarz” z inteligencją sztuczną.

Kuratorka wystawy:

dr Katarzyna Fober

Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem. W 2011 r. obroniła z wyróżnieniem dziekańskim dyplom magisterski w pracowni prof. A. J. Pastwy, na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym samym roku rozpoczęła pracę na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie obecnie współprowadzi Pracownię Rzeźby w Katedrze Malarstwa na Wydziale Artystycznym. Zrealizowała kilka wystaw indywidualnych, brała udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą (Włochy, Niemcy, Słowacja, Czechy). Uczestniczyła w sympozjach rzeźbiarskich i artystycznych w Polsce i poza granicami kraju, gdzie stworzyła realizacje w przestrzeni publicznej: „Pomnik Przyrody” (2012, Słowacja), „Kamień milowy” (2015, Czechy), „Sacrum” (2017, Niemcy). Jej rzeźby znajdują się w kolekcjach i zbiorach we Włoszech, Niemczech, Czechach i na Słowacji. Jest autorką pomnika upamiętniającego Krystynę Bochenek, który stanął w Galerii Artystycznej przy Pl. Grunwaldzkim w Katowicach. W 2023 roku obroniła z wyróżnieniem doktorat na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2024. Zajmuje się przede wszystkim działalnością w obszarze rzeźby, a od roku 2017 aktywnie działa również w przestrzeni artystyczno-projektowej, współprowadząc działalność marki KUFA.design, w ramach której uczestniczy w wydarzeniach i wystawach związanych z designem. Mieszka i tworzy w Cieszynie.

Informacje

Data

22.11.2024 — 28.02.2025

Lokalizacja

Galeria Sztuki Rzeczna
Rybnickie Centrum Edukacji Artystycznej
ul. Rzeczna 1, 44-200 Rybnik

Czas zwiedzania

± 1 godz:

Kurator

dr Katarzyna Fober

Tłumaczenia

Zosia Zimny | Fundacja Eduarte

Produkcja

Galeria Sztuki Rzeczna | P.W TK-BUD Michael Tkocz | Teatr Ziemi Rybnickiej | E-graficy.pl

Wystawa jest hołdem oddanym wybitnemu rzeźbiarzowi Adolfowi Ryszce, który należy do grona niekwestionowanych autorytetów.

Tworzył dzieła monumentalne, kameralne, portrety i plakiety. Jego prace mają w sobie niezwykły ładunek emocjonalny, są tajemnicze i poetyckie. Artysta posiadał wspaniałe umiejętności warsztatowe, wyczucie formy oraz wyjątkowy szacunek dla materii, w której tworzył. Ważnym aczkolwiek mało znanym fragmentem działalności artystycznej Ryszki są gwasze, akwarele, rysunki i grafiki, wykonane z wielką wrażliwością. Wielu artystów pozostawało pod wpływem tego znakomitego twórcy. Niezależność i indywidualność Ryszki sprawiły, że jego dorobek twórczy pozostaje wciąż odporny na upływ czasu.

Wystawa prezentowana w Galerii Sztuki Rzeczna została zaprojektowana w taki sposób, aby widz mógł zanurzyć się w świecie twórczości Adolfa Ryszki, poznać jego różnorodny dorobek artystyczny oraz docenić znaczenie rzeźbiarza dla sztuki polskiej i światowej. Na ekspozycji znajdują się prace przedstawiające różne etapy twórczości artysty oraz najważniejsze podejmowane tematy, które możemy uporządkować w formie cykli. Każdy z cykli jest reprezentowany przez grupę wybranych rzeźb, zróżnicowanych pod względem formy i materiału.

Ekspozycja ma na celu pokazać również kunszt rzeźbiarskiego rzemiosła, nieprzeciętne zdolności, wyobraźnię i wrażliwość twórcy, a także aspekt związany z plenerowymi obiektami zrealizowanymi przez Adolfa Ryszkę podczas sympozjów rzeźbiarskich, których efektem są monumentalne prace, pozostające w symbiozie z naturą i wnoszące nową jakość w relacjach z krajobrazem.

O Artyście

Prof. Adolf Ryszka urodził się 5.02.1935 roku w Popielowie koło Rybnika, zmarł 28.04.1995 r. W latach 1953-1957 uczeń Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem. Następnie od 1957 do 1962 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Od 1965 roku był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, a od 1970 członkiem Europejskich Sympozjów Rzeźbiarskich, będąc również w Zarządzie tego stowarzyszenia. W latach 1980-1982 prezes Rady Artystycznej Sekcji Rzeźby Zarządu Głównego ZPAP. Od 1983 kierował Zakładem Rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tytuł profesora zwyczajnego uzyskał w marcu 1995 roku. Uczestnik wystaw indywidualnych i zbiorowych, sympozjów rzeźbiarskich, autor pomników, laureat wielu nagród. Jego prace znajdują się w galeriach, kolekcjach muzealnych i prywatnych.

Tekst kuratorski: dr Jarosław Pajek, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Informacje

Data

09.03.2024 — 28.02.2025

Lokalizacja

Galeria Sztuki Rzeczna
Rybnickie Centrum Edukacji Artystycznej
ul. Rzeczna 1, 44-200 Rybnik

Czas zwiedzania

± 2 godz:

Kurator

dr Jarosław Pajek

Współpraca

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Produkcja

Galeria Sztuki Rzeczna | P.W TK-BUD Michael Tkocz | Teatr Ziemi Rybnickiej | Vison.pl

Dzieła Adolfa Ryszki są własnością Anny Ryszki-Zalewskiej. Galeria Sztuki Rzeczna wyraża wdzięczność wobec Spadkobierczyni Mistrza za życzliwość okazaną podczas pracy nad tą wystawą

Cykl dwudziestu obrazów w formacie 100×70 cm zrodzonych z koncertów muzyki klasycznej. Każdy obraz posiada swój program – zestawienie konkretnych utworów, skomponowanych przez konkretnych kompozytorów, wykonanych przy czynnym udziale Marii Strzelczyk w konkretnym dniu.

Na płótnie, techniką akrylową, są uchwycone wizje, przeżycia i bezpośrednie odczucia autorki, a jednocześnie skrzypaczki. Każdy obraz symbolizuje głębokie przenikanie się sztuk oraz ich zespolenie w czasie i przestrzeni.

O Artystce

IG: @mari.drafi

Skrzypaczka, pełniąca funkcję zastępcy lidera drugich skrzypiec w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR). Malarka intuicyjna i abstrakcyjna. Punktem wyjścia dla jej obrazów jest barwa (często wynikająca z barwy dźwięku, współbrzmień, muzyki) oraz ruch.

Swoją ścieżkę artystyczną rozpoczęła w PSM I st. im. Janiny Garści w Lublińcu. To w tym okresie odkryła swoje pasje związane ze sztuką. Naukę kontynuowała w PSM I i II ST. im. Fryderyka Chopina w Opolu. Wielokrotna laureatka konkursów skrzypcowych w Polsce (m.in. III miejsce na VII Ogólnopolskim Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku, 2011 r.) i poza jej granicami, aktywna kameralistka i solistka (występowała m.in. podczas Festiwal Polaco de Musica w Guayaquil w Ekwadorze). Ukończyła Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego oraz Politechnikę Poznańską na Wydziale Zarządzania.

Podchodzi do rzeczywistości z entuzjazmem i ciekawością. Oba stany rozwija przez liczne podróże i zgłębianie różnorodności – myśli, perspektyw, dyscyplin naukowych, kultur. Od czterech lat ekspresję muzyczną uzupełnia o malarstwo. Jej obrazy były licytowane na aukcji na rzecz pomocy Ukrainie we Wrocławiu w 2022 r. oraz prezentowane podczas Festiwalu Sztuki Wysokiej w Bytomiu w 2022 i 2023 r. Jesienią 2023 r. odbyła się pierwsza autorska wystawa jej obrazów w Galerii Domu Kultury w Lublińcu.

Informacje

Data

05.10.2024 — 31.10.2024

Lokalizacja

Galeria Sztuki Rzeczna
Rybnickie Centrum Edukacji Artystycznej
ul. Rzeczna 1, 44-200 Rybnik

Czas zwiedzania

± 0,5 godz:

Produkcja

Galeria Sztuki Rzeczna

Na co patrzy system? Jak to patrzenie odsłania sam system?
W Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej przechowywanych jest blisko 40 milionów fotografii. Znajdziemy tam zdjęcia spraw ważnych dla polskiej historii, jak i dowody banalności ludzkich działań, małych przestępstw czy niesubordynacji. Ich wspólnym mianownikiem jest przemoc. Przemoc wyrażona spojrzeniem agenta systemu.
Z perspektywy aparatu opresji wszystko jest ciekawe i ważne, nic nie jest na tyle nieistotne, aby można to było pominąć. Tak jak wszystkie sprawy związane z pamięcią i w tym przypadku natkniemy się na to, co jest wyparte i niewygodne. Dlatego przemilczenie jest tak niezwykle istotnym tropem, bo to, co nieudokumentowane, może być zwyczajnie niebezpieczne.
Ta wystawa to kolejna próba zadania pytań o historię, pamięć i naszą przeszłość. Książka „How to look natural in photos” autorstwa Beaty Barteckiej i Łukasza Rusznicy jest częścią prezentowanej wystawy.

ŁUKASZ RUSZNICA
Łukasz Rusznica (1980) fotograf i kurator, w praktyce artystycznej skupiony głównie na książce fotograficznej. Prowadzi wydawnictwo Archiwum Słońca we Wrocławiu.

TOMASZ STEMPOWSKI
Tomasz Stempowski (1971) historyk i archiwista IPN, autor i współautor artykułów i wydawnictw książkowych, m.in.: Piaszczyste drogi karpatczyków. Fotografie kpt. Karola Angermana z lat 1940‒1944, Zbiór fotografii Głównej Komisji Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Polskie drogi przez Szwajcarię. Losy żołnierzy 2. Dywizji Strzelców Pieszych 1940–1945 na fotografiach ze zbiorów Muzeum Polskiego w Rapperswilu, Oblężenie Warszawy w fotografii Juliena Bryana, Kariera SS-Oberscharführera Hermanna Baltruschata 1939–1943. Album fotograficzny funkcjonariusza Einsatzgruppe i Geheime Staatspolizei na ziemiach polskich wcielonych do Rzeszy, Prawo w filmie. Prowadzi bloga o fotografii historycznej – fototekst.pl

Kurator: Łukasz Rusznica
Teksty towarzyszące wystawie: Tomasz Stempowski, Łukasz Rusznica
Tłumaczenie: Aleksandra Szymczyk

Ekspozycję wystawy w Galerii Sztuki Rzeczna zrealizowano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych i akceptuję regulamin newslettera Galerii Sztuki Rzeczna w Rybniku

 

I consent to the processing of personal data and accept the newsletter regulations of the Gallery Art Rzeczna in Rybnik